UW PRIVACY
Voor een goede behandeling is het noodzakelijk dat ik, als uw behandelende therapeut, een dossier
aanleg. Dit is ook een wettelijke plicht opgelegd door de WGBO. Uw dossier bevat aantekeningen
over uw gezondheidstoestand en gegevens over de uitgevoerde onderzoeken en behandelingen.
Ook worden in het dossier gegevens opgenomen die voor uw behandeling noodzakelijk zijn en die ik,
na uw expliciete toestemming, heb opgevraagd bij een andere zorgverlener bijvoorbeeld bij de
huisarts.
Wij doen ons best om uw privacy te waarborgen. Dit betekent onder meer dat wij:
• zorgvuldig omgaan met uw persoonlijke en medische gegevens,
• er voor zorgen dat onbevoegden geen toegang hebben tot uw gegevens
Als uw behandelende therapeut heb ik als enige toegang tot de gegevens in uw dossier.
Ik heb een wettelijke geheimhoudingsplicht (beroepsgeheim).
De gegevens uit uw dossier kunnen ook nog voor de volgende doelen gebruikt worden:
• Om andere zorgverleners te informeren, bijvoorbeeld als de therapie is afgerond of bij een
verwijzing naar een andere behandelaar. Dit gebeurt alleen met uw expliciete toestemming.
• Voor het gebruik voor waarneming, tijdens mijn afwezigheid.
• of voor het geanonimiseerde gebruik tijdens intercollegiale toetsing.
• Een klein deel van de gegevens uit uw dossier wordt gebruikt voor de financiële
administratie, zodat ik of mijn administrateur, een factuur kan opstellen.
Als ik vanwege een andere reden gebruik wil maken van uw gegevens, dan zal ik u eerst informeren
en expliciet uw toestemming vragen.
Deze gegevens in het cliëntendossier blijven zoals in de wet op de behandelovereenkomst wordt
vereist 20 jaar bewaard.
PRIVACY OP DE ZORGNOTA
Op de zorgnota die u ontvangt staan de gegevens die door de zorgverzekeraar gevraagd worden, zodat u deze nota kan declareren bij uw zorgverzekeraar.
• Uw naam, adres en woonplaats
• uw geboortedatum
• de datum van de behandeling
• een korte omschrijving van de behandeling, zoals bijvoorbeeld ‘behandeling
natuurgeneeskunde’, of ‘psychosociaal consult’
• de kosten van het consult.
DE WET KWALITEIT, KLACHTEN EN
GESCHILLEN ZORG (WKKGZ)
Een wet die het voor jou als cliënt makkelijk maakt om een klacht te kunnen indienen zonder van het
kastje naar de muur te worden gestuurd en voor de zorgverlener om zich te kunnen verbeteren en te
leren.
Waar mensen werken kunnen er misverstanden ontstaan, ik wil dat je weet dat dit niet mijn intentie
is. Mocht je feedback voor me hebben of ergens niet tevreden over zijn, dan verneem ik dat graag
van je. Wil je meer weten over welke rechten je hebt en hoe de klachtenprocedure is opgezet lees je
hieronder de viertal te onderscheiden stappen. De stappen vind je ook terug in dit stroomschema.
1. Een klacht maak je in eerste instantie bespreekbaar bij mij.
2. Leidt dit niet tot een oplossing dan neem je contact op met mijn beroepsvereniging. Je kunt
gebruik maken van het klachtenformulier en klachtenreglement op de website
www.vivnederland.nl of bellen naar telefoonnummer 035-69 54 105.
3. Mijn beroepsvereniging brengt je in contact met een onafhankelijke klachtfunctionaris. De
onafhankelijke klachtenfunctionaris onderzoekt onder andere de mogelijkheden om tot een
oplossing te komen.
4. Indien de onafhankelijke klachtfunctionaris er niet in slaagt te bemiddelen, kun je ervoor
kiezen om je klacht voor te leggen aan een geschillencommissie. Hier vind je de procedure en
verdere informatie zoals de kosten https://www.camcoop.nl/
Als de geschillencommissie een uitspraak doet dan wordt deze uitspraak geanonimiseerd
gepubliceerd, zodat de opgedane ervaring gedeeld wordt en elke zorgverlener er kennis van kan
nemen.
Ik wens je hiermee voldoende op de hoogte te hebben gebracht. Mocht je vragen hebben over de
procedure of de verschillende instanties die hiermee van doen hebben, hoor ik dat graag.
Hartelijke groet, Body and Mind Connection.